Waarom kiezen voor een reisagent als je het ook allemaal zelf kunt boeken?

Nederland, doe-het-zelf-land, je struikelt hier over de grote aantallen bouwmarkten en wanneer je een taartje eet op een verjaardag, dan hoor je hoe iedereen trots vertelt hoe hij zijn reis bij elkaar heeft googled.

Regelmatig vraag ik (tour operator) waarom doe je het allemaal zelf?
a. Het is “part of the fun”, uitstekend, kan ik helemaal inkomen, reizen samenstellen doe ik elke dag en inderdaad er is niets leukers.
b. Het is “goedkoper” aha, nu wordt het interessant.
c. Waar boek je het dan? Bij Booking.com, super deals. Nog interessanter.
d. Wanneer boek je dan?  Soms pas onderweg, dan gaan we even googlen en zoeken iets uit.
e. Is het altijd wat je ervan verwacht? Nee, maar dan wijzigen we onze plannen, dat is het voordeel, we zijn flexibel en dat zijn we niet als alles is vastgelegd.

Na al die jaren reizen samenstellen naar Zuid-Afrika (sinds 2006), kan ik met zekerheid zeggen dat het niet goedkoper (a) is alles zelf te regelen. De consument betaalt “de consumentenprijs” en wij als Touroperator een netto tarief.
Wij voegen onze commissie toe en 9 van de 10 keer blijven wij met onze prijs onder de consumenten prijs. Boeken bij Booking.com (b) etc.: afgezien van het feit dat Booking.com slechts een “door-geef-luik” is en geen waarde toevoegt, is het meestal niet goedkoper (c). Booking.com zorgt soms ook voor een “spagaat” bij de hoteleigenaar, er is een kamertype geboekt, dat niet meer beschikbaar is, of de gast moet verhuizen tijdens zijn verblijf. Toch kiest de Nederlander massaal voor het  “door-geef-luik”. En wie wil er nou in plaats van het genieten van de natuur, de iPad pakken om het vervolg van de reis te gaan boeken (d). Onze routes kloppen gewoon (e), nergens te lang, wel altijd “te kort” want “het was er zo leuk”.

En je maakt wat mee………… Kunt u even naar onze route in de bijlage kijken en ons laten weten wat u ervan vindt. “Ja hoor, dat doe ik graag want u gaat een hoop geld uitgeven en dan moet het ook goed zijn”, zeg ik dan. Dit gezin, met twee peuters op de achterbank,  had gepland om van Port Elizabeth in één door te rijden naar Little Brak River want hier hadden ze een voordelig huisje op de kop getikt. Dat is non-stop 4 uur rijden, met twee peuters op de achterbank en onderweg laat je alle leuke (kinder)dingen links liggen: Monkeyland, Birds of Eden, Jukani, Canopy Tours, noem maar op.

Op de 50+ beurs komt er een stel naar onze stand voor informatie over Zuid-Afrika. Gedurende het gesprek hoor ik dat er-al-het-één-en-ander is geboekt, via Travel Bird. “Maar we willen graag nog het één en ander zien langs de Tuinroute”. Enthousiast begin ik te vertellen en informeer over wat er te zien is en de reisafstanden. “Oh dat wordt lastig, we hebben namelijk voor ons gehele verblijf een hotel in Kaapstad geboekt, het was zo’n mooie aanbieding”
Huh? Gemiste kans!!!

Ook KLM speelt tegenwoordig voor reisbureau. Na het Nederlandse reisbureau eerst aan de kant gezet te hebben, door in 2014 de netto-tarieven af te schaffen, gaan ze nu helemaal los. Vluchten, hotels, autohuur, bedank het maar, je kunt hier voor alles terecht. Maar KLM, zijn jullie nu een reisbureau, of zijn jullie een door-geef-luik?

Nergens maar dan ook nergens staat dat kinderen onder de 18 jaar vanaf 1 juni 2015 Zuid-Afrika niet inkomen zonder origineel geboortecertificaat. Gescheiden en alleen op reis met de kinderen? Dan heb je nog meer verklaringen nodig. “Gelukkig” zitten er bij de informatie die je krijgt na het boeken van de KLM Package Deal, drie PDF’s met voorwaarden en kleine lettertjes. En natuurlijk staat hier: “u bent altijd zelf verantwoordelijk voor de juiste reisdocumenten”.
Dat weet ik ook wel na 20 jaar bij de KLM te hebben gewerkt, maarrrrr….Wie verwacht er nou dat je een geboortecertificaat bij je moet hebben? Dus dat wordt drama aan de check-in van KLM deze zomer, want je mag niet aan boord zonder dit papier! Je bent “denied boarding” en je reis naar Zuid-Afrika is niet meer te redden.
Misschien niet zo een leuk verhaal voor op de volgende verjaardag.

Dus…………. boek lekker bij een reisspecialist!
De reisspecialist is op de hoogte van de laatste regels en ontwikkelingen, het door-geef-luik is dat pertinent niet.
Wij maken de reizen samen met klant, dus eigenlijk nog steeds een beetje doe-het-zelven, met het grote voordeel dat alles “in elkaar past” en geen verrassingen onderweg!

Meer informatie over deze wetswijziging? Geboortecertificaat

papieren niet in orde? "denied boarding"

papieren niet in orde? “denied boarding”

 

 

 

 

 

 

Ingrid Gorter

Zuid-Afrika Specialist bij GoSouthAfrica.nl